Vývoj situace na evropských trzích v loňském roce významně ovlivnil společnost ZETOR TRACTORS a.s. Ta v závěru roku, vlivem řady okolností, byla nucena přijmout změnu plánu pro rok 2019 a přistoupit k nákladovým úsporám.
Prodej zemědělské techniky na evropských trzích od roku 2012 kolísavě klesá, celoevropské prodeje jsou na svých minimech. Navíc došlo v druhé polovině roku 2018 k neočekávanému propadu trhů (např. ve střední Evropě), a to z důvodu extrémního sucha a s tím spojené špatné finanční situace farmářů. Jen v Polsku se namísto 12 tisíc traktorů (všech značek) prodalo necelých 9 tisíc strojů. Počátkem roku 2018 vstoupila také v platnost nová legislativa stanovující přísná pravidla pro výrobu nových traktorů. Společnost byla nucena modernizovat všechny modelové řady traktorů ZETOR a i přes veškerou snahu měla v prvním půlroce omezenou produktovou nabídku. Tu se podařilo zkompletovat až v srpnu, ale počáteční ztrátu se v druhé polovině roku nepodařilo dohnat.
ZETOR jako výrobce traktorů, který v globálním měřítku vyrábí menší počet kusů, se vypořádává s faktem, že ho legislativa nutí investovat do modernizace a vývoje produktů s nízkou přidanou funkční hodnotou pro zákazníka (např. zpřísňování emisních norem apod.), což má za následek zdražování traktorů. Dalším aspektem, kterému značka čelí, je skutečnost, že globální hráči s vysokými kvantitami prodejů uvádějí na jednotlivé trhy produkty za ceny, kterým v současném stavu nedokáže konkurovat.
„Všechny tyto okolnosti měly vliv na propad reálných objednávek ze strany zákazníků v uplynulém roce a vedly k navýšení objemu skladových zásob. Více jsme vyrobili, než prodali. Pro rok 2019 jsme proto nejen upravili plán výroby kvůli nutnosti snížení skladových zásob v Brně a v afilacích, ale přijali jsme i další opatření s cílem snížit celkové náklady. Jedním z nich byly i personální změny na přelomu roku,“ vysvětluje situaci Marián Lipovský, výkonný ředitel ze společnosti ZETOR TRACTORS a.s.
V roce 2019 je pro společnost prioritou stabilizace prodejů na jednotlivých trzích, modernizace a rozvoj produktů a rozvoj poprodejních služeb a péče o zákazníky. Pokračují již dříve nastartované projekty s růstovým potenciálem. Od roku 2016 ZETOR aktivně vstupuje na nové trhy zejména v oblasti Asie a Afriky a od roku 2017 rozvíjí spolupráci na dodávky sad traktorů do Ruska. Od roku 2018 spolupracuje s TYM, který pro ZETOR dodává traktory modelových řad UTILIX a HORTUS, čímž značka doplnila část chybějícího portfolia v sekci malých traktorů s výkony 40–70 koní. Stabilizace na novém trhu, nebo nového projektu, však trvá obecně tři až pět let. Od srpna 2018 má ZETOR v nabídce ucelené produktové portfolio a v souvislosti s dalšími nutnými legislativními změnami je připraven úspěšně zvládnout nejenom letošní rok, ale i ten další.
I přes překotný vývoj v roce 2018 se značka nadále řadí mezi tři největší hráče na trzích střední Evropy a je významným hráčem se zavedeným podílem na trzích východní Evropy, Balkánu, Pobaltí apod.
Rok 2022 už odpočítává poslední dny a my všichni se už jistě těšíme na příchod vánočních svátků. Toto období je zároveň časem…
Minulý týden byl slavnostně představen nový automobilový tým Workoutland ACCR Czech Team, který se zúčastní nejslavnějšího…
Loni na jaře jste mohli sledovat, jak si Josef Vrtal, motoristický expert z pořadu Autosalon, vede za volantem traktoru ZETOR. Na…