ZETOR world

O silnice v Královehradeckém kraji pečují ZETORY

O silnice v Královehradeckém kraji pečují ZETORY

ÚDRŽBA SILNIC Královéhradeckého kraje a.s. působí na celém území kraje, hlavní sídlo má v Hradci Králové a dále je organizačně členěna na 5 závodů a 15 cestmistrovství. A do jednoho takového cestmistrovství jsme se zajeli podívat.

Rokytnice v Orlických horách se nachází ve východní části Orlických hor, v okrese Rychnov nad Kněžnou. Areál tamního cestmistrovstí nebylo těžké najít. Najdete ho hned u příjezdu do obce. Již z dálky bylo možné vidět vozový park v typické oranžové silničářské barvě.

Péče o rozsáhlé území

Rokytnické cestmistrovství má 17 zaměstnanců, kteří musí zvládnout nelehký úkol – obstarat téměř 260 kilometrů komunikací od Říček v Orlických horách až po Rychnov nad Kněžnou. Při tom pomáhá široký vozový park, v němž mají kromě nákladních automobilů Tatra, Liaz a Mercedes významné zastoupení také traktory Zetor. Do Rokytnice nás přilákal především stroj Zetor Proxima HS 110 v novém designu inspirovaném konceptem Zetor by Pininfarina, který zde mají v typické oranžovo černé kombinaci barev.

V plné sezóně údržby zeleně měla Proxima na zadním tříbodovém závěsu agregované vyžínací cepákové rameno Berti FB/P 500, s nímž řidič Vladimír Štěpánek udržuje krajnice a příkopy. „Rameno má šířku záběru jeden metr a příkop musím vyžínat vždy zhruba na pět přejezdů. Jeden záběr v úseku o délce dvaceti kilometrů z Rokytnice do Rychnova a zpět mi zabere celou jednu směnu. Tento úsek sečeme dvakrát, někdy i třikrát ročně,“ vysvětluje Vladimír Štěpánek.

Silný, obratný, komfortní…

Zásadními parametry jsou pro něj proto komfort a pohodlí nové Proximy. Řidič má pěkně po ruce všechny ovládací prvky, což zvyšuje bezpečnost i pohodlí obsluhy. Volant je nastavitelný výškově i podélně, sedadlo je pneumaticky odpružené a klimatizace se pyšní proti svému předchůdci vyšší účinností.

Vyžínání příkopů není jedinou činností, pro kterou si Proximu v Rokytnici pořídili. Obec se nachází v nadmořské výšce 580 m a sněhu na odklízení tady v zimě bývá někdy opravdu hodně. Silnice jsou často úzké a klikaté, navíc velmi frekventované, a proto je potřeba mít obratný a silný stroj, kterým Proxima bezesporu je. Na zimu osadí rokytničtí přední komunální DIN desku sněhovou radlicí a poté, kdy je potřeba drť s pískem posbírat, ji vymění za zametač.

Vladimír Štěpánek si pochvaluje obutí Mitas s komunálním dezénem: „S traktorem jezdím převážně po asfaltu. Tyto pneumatiky jsou na něm podstatně stabilnější než jejich agrární varianta. V zimě není nutné tak často nasazovat řetězy a při jednostranném zatížení při práci s příkopovým ramenem se pneumatiky tolik neopotřebují.“

S tříletou zárukou

Proximu HS 110 dodala firma Agrico, s. r. o., z Týniště nad Orlicí. Blízkost servisu hrála bezesporu také roli při rozhodování o koupi traktoru. Jednou z podmínek výběrového řízení byla záruční doba 36 měsíců, kterou mohla společnost Agrico nabídnout – za podmínky pravidelných servisních prohlídek po celou dobu trvání záruky. První z takových servisních prohlídek právě Proximu čeká; následuje po ujetí 100 motohodin nebo do šesti měsíců od uvedení do provozu.

V Rokytnici mají dvě Proximy HS 110 z roku 2020 a Proximu Plus 8541 z roku 2011. V rámci celého kraje tvoří plných 99 % z celkového počtu 37 traktorů, které tady využívají, značka Zetor. Nejstarší z nich jsou dokonce z roku 1970. Z novějších modelů jsou to kromě Proxim HS 110 také Forterry HD 150, které jsou výkonově silnější, a tím pádem také vhodnější na silnice vyšší třídy.

Jednoduchý a spolehlivý stroj

Nákupu traktorů pro ÚDRŽBU SILNIC Královehradeckého kraje a. s. samozřejmě předchází veřejná zakázka. Proč vítězí právě Zetor? „Zohledňují se technické parametry, pořizovací hodnota, délka záruky a kvalita servisních prací. Traktor zadáváme do výběrového řízení téměř vždy s agregací“, uvádí Přemysl Noháček, provozní náměstek ÚDRŽBY SILNIC Královéhradeckého kraje a. s.

Společnost Agrico musela proto upravit Proximu tak, aby úspěšně splnila všechny požadované parametry. Traktor přestříkala na komunální oranžovou barvu RAL 2011, osadila předním vývodovým hřídelem, čelní DIN deskou pro upevnění nářadí (sněhová radlice, zametací kartáč apod.) a třemi hydraulickými okruhy s volnou vratkou do přední části k DIN desce.

Pro dobrý výhled na vyžínací rameno bylo nutné na bok traktoru umístit přídavná zpětná zrcátka. Na střeše přibyla světelná LED rampa s ovládáním z místa řidiče a dva majáky. V neposlední řadě bylo nutné výbavu doplnit o autorádio a zařízení pro sledování spotřeby PHM a pozice přes GPS.

Traktory Zetor Proxima prošly během své existence řadou modernizací a u tohoto konkrétního zákazníka jsme se mohli přesvědčit, že se dobře uplatní kromě zemědělství a lesnictví také v komunální sféře. Zkrátka u všech uživatelů, kteří apelují na jednoduchost a spolehlivost techniky.

P1130679

 

P1130677

 

zpět na ZETOR World