ZETOR world

Zase o kus dále – recenze CRYSTALU | Profi Press

Zase o kus dále – recenze CRYSTALU | Profi Press

Inovovaná verze traktoru Zetor Crystal, nesoucí přídavek HD, je od září v sériové výrobě a zákazníci si tak opět mohou objednávat Zetory s šestiválcovými motory. Měl jsem možnost si jeden Crystal HD na chvíli vyzkoušet, a to přímo v areálu výrobce. Sice bez zátěže, ale i tak chvilkové svezení přineslo několik zajímavých postřehů.

logo_profi-press-sro_cernePřibyl filtr částic

Zásadní odlišností nových motorů je splnění emisního stupně Stage IV, což si vyžádalo jisté úpravy. K systému SCR a EGR přibyl navíc filtr částic. Jde o klasické provedení s aktivní regenerací, která se provádí úpravou vstřikování, kdy je za hlavním vstřikem realizován dovstřik paliva, které dohořívá ve výfukovém potrubí a zvyšuje teplotu výfukových plynů nutnou pro spálení nahromaděných sazí.

Filtr částic má klasické snímače tlaku a teploty a o jeho stavu je řidič dobře informován na displeji přístrojové desky, kde se zobrazuje jednak zanesení filtru v procentech, které je vypočítáno z rozdílu tlaků, jednak i množství popela, které je údajem dopočítaným z počtu a délky regenerací.

Použitý motor Deutz TCD 6.1 LG využívá jedno turbodmychadlo s regulací tlaku, čtyřventilový rozvod a vstřikování common rail. Novinkou (související nikoliv s motorem, ale komfortnějším pojetím ovladačů v kabině) je možnost nastavení konstantních otáček motoru.

Nový motor je připraven i na splnění normy Stage V a je třeba říci, že s jejím náběhem už nepřibudou do výfukového potrubí žádné nové komponenty. Přepracována byla palivová nádrž. Její objem je stejný (300 l), ale má jiné tvarování, které lépe využívá volné prostory v konstrukci traktoru.

zet2

Rychle ve snížených otáčkách

Převodové ústrojí nových Crystalů je na první pohled bez změn, je to tedy pětistupňová synchronizovaná převodovka s redukcí, třístupňovým násobičem a reverzací při zatížení. Ale změny v něm jsou. Nakonec označení převodovky ECO 40 hodně naznačuje.

Nové je totiž zpřevodování. Zatímco první tři rychlostní stupně jsou shodné jako u původní převodovky (takže při polních pracích uživatelé změnu nepocítí), čtvrtý a zejména pátý stupeň jsou více do rychla. Na nejvyšší rychlostní stupeň tak traktor může jet teoreticky rychlostí 50 km/h. Avšak jen teoreticky, protože při rychlosti jízdy přes 40 km/h jsou elektronicky omezeny otáčky motoru.

Výhoda jiného zpřevodování je jasná, a to úspora paliva při jízdě vyšší rychlostí a s menším zatížením. Tedy typicky při přepravě samotného traktoru, traktoru s nářadím, nebo při dopravě, zejména u jízdy s prázdným přívěsem či návěsem. Odhadovaná úspora paliva může činit 10 až 20 %. Doprovodným efektem nižších otáček motoru je též snížená hlučnost. Nově je vyřešeno i ovládání převodovky. Místo dlouhé řadicí páky, která přímo posunuje řadicí vidličky, je využita krátká řadicí páka s odloučeným ovládáním převodovky pomocí lanovodů. Touto úpravou se řazení převodových stupňů významně zlepšilo. Automatika řazení násobiče je beze změn, praktické je to, že nastavené limitní otáčky pro řazení jsou nyní zobrazovány na barevném displeji.

zet3

Drobné i výrazné změny

Drobná, ale v praxi zajímavá úprava spočívá v externím ovládání zadního vývodového hřídele. Pomocí tlačítek na zadních blatnících s ním lze nově nejen pootočit, ale lze jej i trvale spustit, nebo vypnout. Podmínkou je zatažená ruční brzda a zařazený neutrál v převodovce.

Ostatní zůstává, tedy mokrá spojka PTO s modulovaným rozběhem a čtveřice nezávislých otáček. Závislé otáčky se u verze HD již nedodávají. Přední náprava Carraro je ve verzi s nezávislým odpružením kol a velkým počtem maznic. Výrobce připravuje centrální mazání, kdy všechny maznice sloučí do dvou míst a tím se zrychlí údržba. Novinkou je použití brzd i v kolech přední nápravy. Brzdový systém Crystalu HD je vůbec zajímavý. Zatímco zadní náprava má lamelové brzdy se vzduchovým ovládáním, přední brzdy se ovládají hydraulicky (pomocí převodníku vzduch/olej). Crystal HD může mít hydraulické jednohadicové i pneumatické dvojhadicové brzdy pro přívěsné stroje a v přípravě je ABS. Novinkou související s přísnější směrnicí známou pod názvem “EU Mother Regulation” je použití snímačů tlaku v brzdovém systému přívěsu i traktoru.

zet4

Nově s elektronickým ovládáním

Zubový hydrogenerátor s průtokem 85 I/min je určen pro hydraulický systém. Ten obsahuje tříbodový závěs s dvěma pomocnými válci a zvedací silou až 85 kN a EHR s funkcí HitchTronic. Standardem jsou čtyři vzadu umístěné vnější okruhy, nově s elektronickým řízením času a průtoku, které je shodné jako na Forteře HD. Při použití přídavného rozváděče lze počet okruhů rozšířit až na šest, což je účelné, když je montován přední TBZ či nakladač. Dva okruhy lze řídit pomocí křížové páky v ovládacím panelu. V externí hydraulice nechybí volná zpátečka, nové s větším průměrem.

Tišší kabina

Významné změny jsou v kabině. Montáží jiných silentbloků bylo zlepšeno její odpružení, ale hlavně byla snížena úroveň vnitřního hluku, a tím se logicky zvýšila i těsnost vůči pronikání prachu a chemických látek. Kabina je také zvednutá o 10 cm nahoru. Praktickou novinkou je vnější osvětlení schůdků, které svítí současně s vnitřním osvětlením a zhasíná se zpožděním. Opuštění traktoru zaparkovaného ve tmě tak není problém.

O novém ovládacím panelu vedle sedačky již byla řeč, nová je také přístrojová deska s větším a barevným informačním displejem, zobrazujícím vícero funkcí. Tedy například i výkonnostní parametry traktoru. Sedačka, která má vyhřívání a pruží nejen ve vertikálním, ale i horizontálním směru, má nastavitelnou bederní, hlavovou i loketní opěrku a samonavíjecí pás. V kabině přibyly odkládací plochy a držák na Iáhev s nápojem.

Z vnějších stran lze na kabinu navěsit až osm LED pracovních světlometů plus dva hledáčky a osvětlení TBZ. To podle náročnosti zákazníka a skutečnosti, zda často pracuje v noci.

Pár postřehů

Když už jsem se novým Crystalem HD svezl, tak musím uvést několik postřehů. Ona zmiňovaná snížená hlučnost v kabině je nyní opravdu významně nižší a i ovládání traktoru se zlepšilo, zejména řazení převodových stupňů. Tedy, první tři stupně jdou ještě trochu ztuha (zkoušel jsem nový traktor), ale třeba 4. a 5. stupeň lze řadit zcela hladce.

Reverzace fungovala dobře, pouze první rozjezd byl méně plynulý, což bylo způsobeno studeným olejem. Vyzkoušel jsem i ovládání automatiky řazení násobiče točivého momentu. Také to bylo funkční, jak vidno jednoduchá myšlenka nastavení se ujala. Pouze pokud je zvoleno automatické řazení a současně řidič řadí násobič manuálně, automat se nevypne což je nepraktické.

Ovládání hydrauliky lze označit za standardní, ale pěkně jsou provedeny ovladače u pravého zadního sloupku kabiny, které jsou určené zejména pro PTO, uzávěrky diferenciálů odpružení přední nápravy a další funkce, které se nepoužívají příliš často.

Klasicky je vyřešeno ovládání konstantních otáček motoru. Má dvě paměti a spínače +/— pro změnu nastavení. Záhadou pro mne bylo tlačítko Auto, které s konstantními otáčkami souvisí a jehož funkci jsem nepochopil.

Opravdu zdařilá je přístrojová deska, zejména esteticky pěkný je informační displej. Osobně se mi líbí například informace o stavu filtru částic, což je komponent, který některým uživatelům může způsobovat vrásky na čele. Když však budou sledovat jeho stav a nepřerušovat regenerace, mohou většině problémům s ním souvisejícím předejít.

zet7

A co bude dál?

Nový Crystal HD se technicky posunul zase o kus dále. A inovace budou pokračovat. Například nyní je vybaven ISO zásuvkou pro přípojné stroje, z níž si mohou brát informace ze sítě CAN-Bus, která je na traktoru. S další modernizací přijde již klasická zásuvka systému ISOBUS. A změn bude určitě více...

Text a foto Luboš Stehno, Mechanizace zemědělství, ČR

zpět na ZETOR World