tiskové zprávy

Traktorista ujel 800 kilometrů se svým ZETOREM 25

12.7.2016

Neskutečného úspěchu dosáhl Martin Havelka, když se svým strojem ZETOR 25 podnikl cestu ze Ždáru nad Sázavou až na sraz traktorových veteránů v Polsku. Cestu dlouhou 800 kilometrů zvládl absolvovat za 4 dny. Cílem jízdy bylo přímořské město Lazy. Celá cesta proběhla bez jakýchkoliv komplikací. Jediné, co k zdolání dlouhého putování potřeboval, bylo 90 litrů nafty. Své dobrodružství rozdělil řidič do několika denních etap dlouhých od 150 do 220 kilometrů.

Se ZETOREM 25 jezdím pravidelně po akcích v České republice a snažím se jezdit hlavně po kolech traktoru. Problémy po cestě nebyly. Pětadvacítka potřebovala jenom naftu. Jedině poslední den v Lazech jsem vyměnil jednu žárovku v zadním světle,“ říká ke své cestě Martin Havelka.

Cesta vzbuzovala velký zájem okolí, dokonce nad ní převzal patronát velvyslanectví České republiky ve Varšavě. Do konečné destinace v Polsku dorazil za policejního doprovodu spolu s dalšími účastníky setkání veteránů. Po příjezdu následovalo slavnostní zahájení setkání historických farmářských strojů.

20160712_Havelka v Polsku_2

Foto. Lenka Myšková

800 kilometrů na stroji starším jak půl století je unikátní výkon. Martin Havelka svojí cestou historickým traktorem Zetor připomněl, že naše stroje jsou opravdu spolehlivé. Tento úspěch nás velice těší a děkujeme panu Havelkovi za posilování jména naší značky,“ řekla Margaréta Víghová, ředitelka Úseku korporátní komunikace.

Traktor Zetor 25 má sedmdesátiletou historii a za období 1946 – 1961 bylo vyrobeno a prodáno více jak 160 000 těchto strojů. Už první traktor z roku 1946 nesl označení Z 25. Tím se rozjela jejich sériová výroba a další vývoj oblíbeného stroje. V roce 1949 nastala modernizace traktoru a tak vznikl legendární Zetor 25 A, který v té době přinesl hned několik benefitů: vylepšená přístrojová deska včetně teploměru, pohodlné polstrované sedadlo, hydraulické tříbodové závěsné ústrojí, kabina na přání, závěr diferenciálu nebo nastavitelný rozchod předních a zadních kol.

20160712_Havelka v Polsku_5

Foto. Lenka Myšková

Rozhovor s pane Havelkou:

Traktor Zetor 25 má za sebou bohatou historii a dnes je již legendárním strojem. Jak jste se k němu dostal?

Zetor 25 mě fascinuje již od dětství. První pětadvacítku jsem si pořídil teprve před šesti lety jako stále pojízdný traktor, ale v dosti zuboženém stavu. Několik pětadvacítek jsem již před tím doporučil mým známým, ale z nedostatku místa jsem sám žádnou neměl.

Máte v garáži schovaná další podobná zařízení?

Ano, v současné době mám 3 stroje Zetor 25 a jeden je v podstatě ještě v náhradních dílech a komponentech. Dokončený je zatím pouze jeden, ostatní se pomalu renovují, nebo na svou renovaci čekají.

Traktory jsou pro vás „jen“ koníček, nebo je používáte i v zaměstnání?

K traktorům mám blízko a dá se říct, že jsem s nimi v podstatě vyrostl. Pocházím a stále žiji na vesnici. Navíc se k tomu živím komunálními službami, údržbou zeleně. Pětadvacítky jsou mým velkým koníčkem, dokonce bych řekl i koněm, pracovně je však nevyužívám.

Kdy jste se poprvé začal věnovat renovaci strojů?

Opravám strojů se věnuji v podstatě od školy, ale větším renovacím se věnuji zhruba posledních 8 let. Je to o přibývajících zkušenostech, vybavení i možnostech.

Jak dlouho vám trvalo, než jste dostal váš 62 let starý přístroj do současné formy, kdy zvládne ujet 800 km bez větších potíží?

Celková renovace trvala 1 rok, od konce června 2013 do začátku června 2014, kdy jsem si dal termín zúčastnit se výstavy „Pradědečkův traktor 2014“ pořádané Národním zemědělským muzeem v Čáslavi a to se mi podařilo.

Musel jste na stroji provádět nějaké speciální úpravy?

Speciální úpravy na traktoru žádné nejsou. Stavěl jsem celou převodovku, aby traktor mohl svižně jezdit po silnici. Projel jsem celou republiku, abych sehnal pokud možno nové, nebo minimálně použité součástky, což se povedlo. Postavil jsem převodovku s výpočtovou rychlostí 32,8 km/hod. Podle radarů na silnici, není dnes problém uhánět na silnici rychlostí 36 km/hod. Motor má udělanou hlavu, vstřikovací čerpadlo s příslušenstvím a vodní pumpu. Základ motoru, jako je kliková hřídel, písty a vložky, byl naposledny opravován v roce 1968. Vše ostatní, jako například brzdy, spojka nebo přední náprava je renovované nebo nové.

20160712_Havelka v Polsku_3

Foto. Lenka Myšková

Velká část účastníků svůj přístroj na sraz veteránů v Polsku přepravilo v lafetách nebo kamionem. Co vás vedlo k rozhodnutí podniknout cestu na traktoru?

Původně jsem také chtěl jet na vleku. Po krátkém dopisování s hlavním pořadatelem jsem cestu po kolech přijal jako výzvu a po jeho připomínce, že v loňském ročníku mu přijel Ursus C45 po kolech skoro 700 km z Bielsko-Biele, jsem si řekl, že když to jde s Ursusem, tak proč by to nedokázal Zetor. Navíc s mým Z25 jezdím po akcích v České republice. Snažím se na ně jezdit hlavně po kolech traktoru. Věděl jsem, že etapy po cca 200 až 250 kilometrech by neměli být problém.

Jak dlouho jste plánoval cestu k pobřeží Baltu?

O tom, že pojedu po kolech, jsem věděl 2 měsíce předem. Samotné finální plánování, částečně i z důvodu neustálých změn na straně pořadatele v Polsku, jsem naplánoval skoro den před odjezdem a například projetí Poznaně jsem plánoval až na místě.

Co všechno jste potřeboval k organizaci výpravy?

Hlavní co jsem potřeboval k organizaci výpravy, byla podpora a pomoc od mojí ženy Lenky. Společně s naším šestiletým synem mě doprovázela autem, kterým zajišťovala zázemí a eventuální technickou pomoc. Po celou cestu pořizovala foto a video dokumentaci a celkově se starala, abych mohl pokračovat v jízdě. Sama nikdy neřídila přes velká města, natož mimo ČR. Za to jí patří můj největší dík. Dál jsem potřeboval už jenom 100 litrů nafty a oblečení do deště, protože každý den jsem přinejmenším jel 80 kilometrů v dešti.

Co bylo na tak dlouhé cestě nejkomplikovanější?

Komplikace v podstatě nebyly, vše se dařilo operativně vyřešit a s lokálními obtížemi, jako byl průjezd Poznaní, pomohli polští přátelé. Ti se nám taky postarali o ubytování a stravování po cestě. Podotýkám, že nic z toho nebylo domluveno dopředu. Vše se řešilo spontánně během cesty. Polským kolegům za to moc děkuji.

Řešil jste se po cestě nějaké potíže?

Problémy jsem neřešil. Pětadvacítka potřebovala jenom naftu. Jedině poslední den v Lazech jsem vyměnil jednu žárovku v zadním světle. To bylo vše.

Většina lidí má své veterány pečlivě schované v garáži a k jízdě je příliš nevyužívá. Jak často s traktorem jezdíte?

Já jsem si tento traktor stavěl na ježdění místo motorky.  Když je venku pěkně, snažím se vyjet. V garáži se přes zimu nastojí dost. Jezdím po traktorových akcích i jen tak skoro každý víkend. Loni jsme jich za sezonu absolvovali víc než 20.

Který z aktuálních modelů značky Zetor se Vám líbí nejvíc?

Samozřejmě se mi líbí nový CRYSTAL, ale z profesního hlediska mě víc zajímá připravovaný ZETOR PROTOTYP 50 a to i z důvodu jednoduchosti a kompaktních rozměrů.

Máte v plánu s vaším Zetorem v nebližší době zase někam vyjet?

Ano, mám. Když už jsem se letos dostal k moři, to znamená výškově na hladinu moře, tak bych rád zkusil ještě opak a pokusil se vyjet tak vysoko jak se v Evropě legálně vyjet dá, ale to je zatím ve fázi příprav a financí. Jinak mám samozřejmě v plánu různé traktorové akce v ČR, ale i jednu větší v Polsku. To ukáže čas a finance.

20160712_Havelka v Polsku_4

Foto. Lenka Myšková

PR & komunikace

zmedia@zetor.com