tiskové zprávy

ZETOR reaguje na vývoj na trzích, prochází stabilizační fází a soustředí se na modernizaci svých traktorů

23.5.2019

V roce 2018 dosáhla společnost ZETOR TRACTORS a.s. celkových tržeb z hlavní činnosti ve výši přes 2,3 mld. korun a prodala celkem 2 080 traktorů. Poprvé po osmi letech nepřetržitých účetních zisků však vykázala ztrátu ve výši 149 milionů korun. Podíl investic do podpory výzkumu a vývoje a do podpory prodejů činil více než 200 milionů korun. Pro letošní rok chystá společnost implementaci nového designu na své další modelové řady.

Tržby společnosti ZETOR TRACTORS a.s. dosáhly v loňském roce 2 339 milionů korun a bylo prodáno celkem 2 080 traktorů. Z toho se většina prodala na zavedených trzích a téměř polovinu prodejů tvořila modelová řada PROXIMA. Poprvé po osmi letech zisku však společnost vykázala ztrátu ve výši 149 milionů korun. Z důvodu nepříznivého vývoje na klíčových trzích musela společnost ZETOR TRACTORS a.s. v závěru roku 2018 přistoupit také k reorganizaci a ke snížení provozních nákladů.  

„Do hospodářských výsledků se promítlo zpožděné uvedení některých modelů na trh v první polovině roku, které způsobila nutnost implementovat novou evropskou směrnici upravující požadavky na zemědělské traktory. Dále se společnost potýkala s dlouhodobým poklesem trhu s traktory trvajícím již od roku 2012. Především v druhé polovině roku 2018 se výrazně zhoršily tržní podmínky vlivem extrémního sucha ve velké části Evropy, což negativně ovlivnilo ekonomickou situaci farmářů. Tato situace se významně projevila na našich největších trzích, tedy v Česku a v  Polsku, kde došlo k propadu celého trhu o 21 %, respektive o  20 %. Nepříznivý vývoj na evropských trzích se odrazil ve všech oblastech podnikání a v naší společnosti jsme museli přijmout opatření ke stabilizaci. Jedním z nich bylo také rozvázání pracovního poměru se 145 zaměstnanci,“ vysvětluje dění v loňském roce Marián Lipovský, výkonný ředitel společnosti ZETOR TRACTORS a.s.

Pro rok 2019 plánuje společnost snížení objemu skladových zásob a hotových výrobků, což je nutný předpoklad ke zlepšení hospodaření a ke stabilizaci společnosti, a zvýšení svého tržního podílu na klíčových trzích. V letošním roce bude také pokračovat ve vývoji stěžejních produktových inovací, kdy se zaměří především na aplikaci nového ZETOR designu do modelových řad PROXIMA, FORTERRA a CRYSTAL. Do podpory výzkumu a vývoje a do podpory prodejů investuje společnost každoročně. V loňském roce se jednalo o více než 200 milionů korun, což bylo zhruba 9 % z celkových tržeb. Procentuální podíl výše investic vůči obratu zůstává ve srovnání s předchozím rokem stejný. 

„Z hlediska novinek v produktovém portfoliu došlo v létě 2018 k distribuci prvních traktorů v novém designu. Konkrétně se jednalo o model MAJOR CL a MAJOR HS. V letošním roce pracujeme na implementaci designu pro stroje řady PROXIMA, která bude v nabídce na konci letošního roku. V první polovině příštího roku se do nabídky dostane také řada FORTERRA v novém designu. Nejde jen o estetickou podobu produktu, benefitem je zejména nová střecha s výkonnější klimatizací, lépe řešeným topením či lepším výhledem. Pracujeme také na zavedení emisního stupně Stage V motorů do modelové řady FORTERRA a CRYSTAL. Před dokončením je i nový traktor pro země Afriky a Asie. Jde o jednoduchý mechanický stroj o výkonu cca 80 koní,“ sděluje Marián Lipovský, výkonný ředitel společnosti ZETOR TRACTORS a.s. 

V loňském roce byly uvedeny na trh také nové modely řady PROXIMA v emisním stupni Stage IIIB, jež zlepšují konkurenční postavení ZETORU v segmentu 80–120 koní. Začala rovněž výroba nové generace modelu FORTERRA HD a CRYSTAL HD, která přinesla zejména zlepšení komfortu pro zákazníky (nová 40ECO převodovka, pohodlnější řazení, inovace v kabině a další), či byl zahájen prodej traktorů v nižší výkonové třídě – UTILIX a HORTUS – vyráběné ve spolupráci s korejskou společností TYM. Od března 2019 rozšířil produktovou nabídku traktorů řady UTILIX nový mechanický traktor – UTILIX CL. Novinka je k dispozici ve verzi bez kabiny i s kabinou a stejně jako stávající model HT je vyvedena ve dvou výkonech 43, respektive 49 koní.

I přes překotný vývoj v roce 2018 se značka nadále řadí mezi podstatné hráče na trzích střední Evropy a je významným výrobcem se zavedeným podílem na trzích východní Evropy, Balkánu či Pobaltí.
Česko a Slovensko patří dlouhodobě k trhům, kde je ZETOR nejprodávanější značkou, a nejinak tomu bylo v roce 2018. Z pohledu podílu na trhu uspěla značka v loňském roce také v Polsku, kde si udržela pozici mezi třemi největšími výrobci.

PR & komunikace

Dana Favaro

AMI Communications
Telefon: +420 724 012 632
E-mail: dana.favaro@amic.cz
Tyto webové stránky využívají soubory cookies k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním našich webových stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na Vašem zařízení.
Více informací